فارکس چيست ؟

فارکس چيست ؟

فارکس همان بازار مبادلات ارز است که با نامهاي   “ FOREX ” , “ FX “ , “ Spot FX “  يا  “ Spot “ شناخته مي شود .اين بازار بزرگترين بازار مالي دنيا با حجم سرمايه اي بالغ بر 2 تريليون دلار در روز است . اگر شما اين رقم را با 25 بيليون دلاري که روزانه در بازار سهام نيويورک معامله مي شود مقايسه کنيد به راحتي به عظمت بازار فارکس پي مي بريد که در واقع بيشتر از سه برابرمجموع معاملات سهام وقراردادهاي آتي  ( Futures ) در بازارنيويورک است . فارکس کوه پيکر !

چه چيزي در بازارفارکس معامله مي شود ؟

لپ کلام پول است . معامله در بازار فارکس درواقع عبارت از خريد يک ارزوهمزمان فروش ارز ديگر است . ارزها از طريق يک معامله گر يا کارگزار وبه صورت جفت ارز معامله مي شوند . براي مثال يورو ودلار  ( EUR/USD ) يا  پوند انگليس و ين ژاپن  ( GBP/JPY ) .

ازآنجاييکه شما به طور فيزيکي چيزي را نمي خريد اين نوع خريد ممکن است کمي گيج کننده به نظر برسد . وقتي ارزيک کشور را مي خريد فکرکنيد که در حال خريدن سهام در آن کشور هستيد . فرض کنيد که ين ژاپن مي خريد ، اين مثل اين است که يک سهم را در اقتصاد ژاپن بخريد ،  چرا که قيمت ارز يک کشور در واقع انعکاسي مستقيم از سلامت اقتصادي حال و آينده آن کشور است .

 به طور کلي نرخ مبادله ارز يک کشور در مقابل ارز ساير کشورها انعکاسي از وضعيت اقتصادي آن کشور درمقايسه با اقتصاد آن کشورهاست .

 برخلاف ساير بازارهاي مالي مانند بازاربورس نيويورک ، بازار فارکس هيچ مکان فيزيکي يا صرافي مرکزي ندارد . بازار فارکس يک بازار سهام خارج بورس  (Over-The-Counter (OTC)) يا يک بازار " بين بانکي " شناخته مي شود .چرا که اين بازار شبکه اي الکترونيکي از بانکهاست که به طور 24 ساعته مشغول به کار هستند .

 تا اواخر 1990 فقط افراد بسيار ثروتمند مي توانستند وارد اين بازار شوند . چرا که حداقل موجودي لازم براي ورود به اين بازار برابرده تا پنجاه ميليون دلار بود . فارکس در ابتدا قرار بود که فقط توسط بانکداران و سرمايه گذاران بزرگ استفاده شود ، نه اينکه " خرده پا " ها هم باشند . اما با رشد روز افزون اينترنت ، شرکتهاي معاملاتي فارکس در حال حاضر قادر هستند با ارائه دادن حساب  ، امکان شرکت خرده پا هايي مثل ما را هم فراهم کنند .تنها چيزي که براي شروع لازم داريد ، يک کامپيوتر ، يک اتصال اينترنت پر سرعت و اطلاعات موجود در اين سايت است .

  Gheymatha.com در اينجاست تا تمام زواياي بازار فارکس را با روشي آسان و جذاب در اختيار تمام علاقمندان به ويژه تازه کارانقراردهد.

بازار مالي چيست ؟       بازار مالي بازاري است که به دادوستد کليه اوراق بهادار و اسناد مالي به قيمت رايج آنها مي پردازد . 

     چه ارزهايي مبادله مي شوند ؟ محبوبترين ارزهاي مورد معامله با علائم نشان دهنده شان در جدول زير آمده است .  

سمبول

کشور

ارز

نام عامیانه

USD

ايالات متحده آمريکا

Dollar

Buck

EUR

کشورهاي عضو يورو

Euro

Fiber

JPY

ژاپن

Yen

Yen

GBP

بريتانياي کبير

Pound

Cable

CHF

سويس

Franc

Swissy

CAD

کانادا

Dollar

Loonie

AUD

استراليا

Dollar

Aussie

NZD

نيوزيلند

Dollar

Kiwi

      سمبول هاي فارکس سه حرفي هستند . دو حرف اول نشان دهنده نام کشور و حرف سوم نشان دهنده ارز آن کشور است .

      بازار فارکس چه زماني باز است ؟

 بازارفارکس در دنيا منحصر به فرد است . چرا که در تمام 24 ساعت شبانه روز باز است . در هر لحظه از زمان و از هرجاي دنيا مي توان در آن به معامله پرداخت .

 بازار فارکس شب و روز ندارد .  اگر خفاش هستيد و شب بيداري را دوست داريد مي توانيد شب ها به معامله بپردازيد ، اگر سحرخيز هستيد صبح ها کار کنيد . ولي به خاطر داشته باشيد ، در اين بازار سحرخيزي الزاما به کامروايي منجر نمي شود

 

منطقه زماني

به وقت تهران

GMTبه وقت

شروع به کاربازار ژاپن

3:30 صبح

0:00

اتمام کار بازار ژاپن

12:30 ظهر

9:00

شروع به کار بازارلندن

11:00 صبح

8:00

اتمام کار بازار لندن

8:30 شب

17:00

شروع به کار بازارنيويورک

4:30 عصر

13:00

اتمام کار بازارنيويورک

1:30 صبح

22:00

 بازار فارکس   ( OTC )

 بازار فارکس تاکنون محبوبترين و بزرگترين بازار   OTC در دنياست که در آن تعداد بسيارزيادي از اشخاص و موسسات مشغول معامله هستند .در بازارهاي   OTC خود شرکت کنندگان هستند که بابررسي شرايط معامله ، جذابيت قيمتها و شهرت طرف مقابل معامله به معامله مي پردازند .

 نمودار زير فعاليت کلي بازار فارکس را نشان مي دهد . دلار در 89% معاملات يکي از جفت ارز بوده است . سهم يورو 37 % وسهم  ين هم 20 %  مي باشد .

چرا ارزمعامله کنيم ؟

منافع زيادي در معاملات ارز در فارکس وجود دارد . در اينجا تنها به بخشي از دلايل مردم براي انتخاب اين بازار اشاره مي کنيم :

1 -  عدم وجود کارمزد :

 عدم وجود کارمزد بانک ، کارمزد صرافي ، کارمزد دولت و کارمزد کارگزار . کارگزارها کارمزد خود را تحت عنوان  اسپرد   ( bid-ask spread) دريافت مي کنند .

2 – عدم وجود واسطه :

 در اين بازار بدون وجود هيچ واسطه اي شما مستقيما با خود بازار سر و کار داريد .

3 – اندازه متغير سهام :

 در قراردادهاي آتي  ( futures) يک سهم  ( lot ) يا اندازه معامله توسط  بازار بورس مشخص مي شود . اندازه استاندارد برابر معاملات سلف نقره 5000 اونس است . اما دربازار فارکس اين شما هستيد که اندازه سهم مورد معامله را تعيين مي کنيد . اين موضوع به معامله گران اين امکان را مي دهد که با حسابهايي حتي به کوچکي 250 دلار هم بتوانند معامله کنند . ( بعدا توضيح مي دهيم که چرا حساب 250 دلار ، اندازه حساب خوبي براي شروع نيست . )

4 -  کارمزد پايين معاملات

 در معاملات کوچک اسپرد معمولا کمتر از 0.1 درصد در شرايط طبيعي بازار است . در معاملات بزرگتر اين مقدار به 0.7 درصد مي رسد . البته  اين به اهرم شما بستگي دارد که البته در کم کم همه اينها را توضيح مي دهيم .

5 – يک بازار 24 ساعته :

 از عصر يکشنبه تا بعدازظهر جمعه يکسره باز است . بازار فارکس خواب ندارد .  اين واقعا فرصت گرانبهايي براي کساني است که مي خواهند به طور پاره وقت به معامله بپردازند . چرا که مي توانيد هر زمان که دوست داريد معامله کنيد . صبح و ظهر و عصر و شب .

6 – هيچ کس نمي تواند اين بازار را درانحصار بگيرد .

 اين بازار به قدري عظيم است و بقدري معامله گر در آن وجود دارد که هيچ کس به تنهايي ( حتي يک بانک مرکزي ) نمي تواند براي يک مدت هر چند کوتاه آن را در انحصار بگيرد .

7 – اهرم

 در بازار فارکس مي توان با يک حساب کوچک وارد معاملات بزرگ شد . اهرم ها به معامله گران اين توانايي را مي دهند که سودهاي خوبي ببرند و در عين حال ريسک سرمايه گذاري را هم حداقل کنند . براي مثال يک کارگزار فارکس يک اهرم 200 به 1 را ارائه مي دهد ، که به معني اين است که يک حساب با حاشيه سود 50 دلار مي تواند ارزي به ارزش 10،000 دلار بخرد يا بفروشد . يا يکي با 500 دلار مي تواند 100،000 دلار بخرد و يا بفروشد ، به همين ترتيب . اما توجه داشته باشيد که اهرم يک شمشير دولبه است . بدون داشتن يک مديريت درست ريسک ، اين درجات بالاي اهرم مي تواند به ضررهاي بسيار بزرگي منجر شود همانطور که مي تواند سود زيادي هم به همراه داشته باشد .

8 – درجه بسيار بالاي نقد شوندگي

 ار آنجاييکه بازار فارکس بسيار عظيم است . در نتيجه داراي خاصيت نقد شوندگي بسيار بالايي است . اين بدان معني است که در شرايط طبيعي بازار ، با يک کليک موس مي توانيد در يک چشم به هم زدن بخريد يا بفروشيد . شما حتي مي توانيد براي خود يک برنامه معاملاتي آن لاين داشته باشيد تا به طور خودکار معاملات شما را در سود مورد نظرتان ببندد  . ( limit order ) يا معامله را اگر بر خلاف ميل شما پيش رفت ببندد  ( stop loss order ) .    همواره میتوانید از منابع علمی در خصوص مدیریت ریسک و سرمایه در راه تجارت استفاده کنید

9 -  حسابهاي " نمونه "  ( Demo )  ، اخبار ، نمودارها و تحليل هاي را يگان

  بيشتر کارگزاران فارکس حسابهاي " نمونه " يا غيرواقعي را به همراه اخبار دست اول و نمودارهاي فارکس را به طور رايگان ارائه مي دهند .  اينها منابع ارزشمندي براي معامله گران " تهيدست " و البته باهوشي هستند که با  اينها مي توانند تواناييهاي خود را قبل از ورود ه بازار با پول واقعي ، بالا ببرند .

10– حساب " ميني " و " ميکرو "

ممکن است فکر کنيد که براي شروع کار در اين بازار بک يک تن پول نياز داريد .  حقيقت اين است که در مقايسه با بازار سهام ، معاملات اختيار معامله و قراردادهاي آتي ، در فارکس اينگونه نيست . کارگزاران آن لاين فارکس حسابهاي " ميني " و " ميکرو " را ارائه مي دهند که حتي در بعضي از آنها مبلغ حساب 300 دلار يا کمتر است . ما اينجا قصد نداريم بگوييم که شما هم همچنين حسا بهايي باز کنيد . فقط مي خواهيم بگوييم که اين کار در بازار فارکس امکان دارد ، که باعث در دسترس تر شدن بازار مي شود .

 چه ابزاري براي شروع کار در بازار فارکس نياز است ؟  يک کامپيوتر با يک اينترنت پرسرعت به همراه آموزش و استفاده از منابع علمی که در راه تجارت موجود است ، تمام چيزي است که براي شروع کار به عنوان يک معامله گر ارز بدان نياز داريد . 

گردآوری : راه تجارت

نخستین فروشگاه تخصصی بازار سرمایه

     tradesway.ir@ 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش