نحوه نوشتن ژورنال معاملاتی

نحوه نوشتن ژورنال معاملاتی

ژورنال معاملاتی یکی از راهکار های افزایش نظم و انضباط و همچنین شناسایی نقاط ضعف و قوت معامله گری می باشد. تمامی معامله گران حرفه ای برای خود ژورنال های معاملاتی دارند و اهمیت بسیار زیادی برای آن قائل هستند.

معمولا برای تریدر های مبتدی که به تازگی وارد این حوزه شده اند، نوشتن ژورنال چندان قابل درک نیست و اغلب آن ها از ساختن یک ژورنال ترید برای خودشان خودداری می کنند. اکثر افرادی مبتدی معمولا با نحوه نوشتن ژورنال چندان آشنا نیستند و تصور می کنند تنها نوشتن دلیل معامله و زمان ورود خروج کافیست. در حالی که نوشتن ژورنال نیازمند توجه به موارد متعددی است که در توضیحات زیر به طور کامل به آن می پردازیم.

نحوه نوشتن ژورنال ترید

متاسفانه اغلب تریدر های تازه کار در حین نوشتن ژورنال معاملاتی برای خود، تنها به برخی اطلاعات ساده و ابتدایی اکتفا می کنند. معمولا آن ها تنها زمان باز و بسته کردن ترید، نقطه ورود و خروج از معامله و همچنین دلیل ورود را یادداشت می کنند. به غیر از پارامتر دلیل ورود به معامله، باقی مواردی که ذکر شد در ژورنال چندان اهمیتی ندارند.

نوشتن مواردی مانند قیمت ورود یا زمان و تاریخ انجام معامله در ژورنال معاملاتی اهمیتی ندارد. زیرا تمامی این پارامتر ها را می توان در کارنامه یا استیتمنت معاملاتی به طور دقیق مشاهده کرد.

به طور کلی 3 پارامتر بسیار مهمی که باید در ژورنال معاملاتی ذکر شود، شامل موارد زیر است.

  • دلیل اصلی ورود به معامله و معیار تصمیم گیری برای ترید.
  • حالت های احساسی مانند ترس، اضطراب و طمع قبل، حین و بعد از انجام معامله.
  • مورد دیگری که باید در ژورنال معاملاتی ثبت شود، حالت فیزیکی معامله گر است. مانند میزان انرژی، میزان تمرکز، ناراحتی فیزیکی مانند سردرد و ...

ثبت دلیل ورود به معامله در ژورنال

تریدر باید برای معاملاتی که انجام می دهد، دلایل مشخص و دقیقی داشته باشد و بداند دلیل اصلی ورود به پوزیشن چیست. هر معامله ای که انجام می شود باید دلیلی داشته باشد و تریدر باید آن را به طور کامل در ژورنال ثبت نماید.

تریدر های حرفه ای دارای استراتژی های مشخصی برای ورود و خروج از معامله هستند. آن ها معمولا 1 الی 3 ستاپ معاملاتی دارند و با توجه به شرایط با یکی از آن ها ترید می کنند.

تریدر با هر استراتژی که کار می کند باید موضوعی را که در لحظه ورود به معامله به آن فکر می کرده را در ژورنال ثبت کند. دلایل ورود و همچنین خروج از معامله در ژورنال اهمیت بسزایی دارند و باید ثبت شوند. زیرا با استفاده از آن می توانید ستاپ های کم بازده و پر بازده را به خوبی شناسایی کنید. بنابراین برای ستاپ های ضعیف می توانید حجم معامله را کاهش داده و برای ستاپ های قوی حجم خود را به طور منطقی افزایش دهید.

ثبت حالات احساسی و فکری

حالات احساسی و روانی تریدر ها تاثیرات زیادی در نحوه انجام معاملات و مدیریت آن ها دارد. در بسیاری از مواقع اشتباهات تریدر ها به دلیل ناتوانی در کنترل احساسی خودشان است. به عنوان مثال ممکن است معامله گری توانایی تحمل ضرر بیشتر از 3 معامله را نداشته باشد و پس از آن به دلیل احساس خشم و عصبانیت دست به معاملات غیر منطقی بزند.

با ثبت کردن احساسات لحظه ای خود در قبل، حین و بعد از ترید می توانید الگو های احساسی خودتان را بهتر پیدا کنید. به عنوان مثال ممکن است تریدری با مطالعه ژورنال معاملاتی خود به این نتیجه برسد که در زمان داشتن حس طمع، معاملات خوبی انجام نمی دهد و درصد موفقیتش در این زمان بسیار کاهش پیدا می کند. به این ترتیب یاد می گیرد در زمان بروز چنین حسی دیگر معامله انجام ندهد

 

مواردی مانند احساس ناراحتی فیزیکی در زمان ترید می تواند تاثیرات منفی در مدیریت معاملات داشته باشد. با ثبت حالت های فیزیکی مانند تمرکز پایین، سردرد، سرماخوردگی و …می توان حالت های نامناسب در زمان ترید را پیدا کرد. لذا در صورت مشاهده چنین حالت هایی در زمان ترید کردن می توانید حجم معاملات خود را کاهش دهید یا به طور کامل معامله ای انجام ندهید.

معمولا به تریدر ها توصیه می شود در اوایل کار تمامی ترید هایشان را در ژورنال معاملاتی ثبت کنند. با گذشت زمان و ثبت حدود 100 ترید به راحتی می توان حالت های منفی در زمان ترید را تشخیص داد.

بهتر است که برای ترید های باکیفیت و بسیار خوب، و همچنین ترید های بسیار بد، یک علامت در ژورنال معاملاتی قرار دهید. به این ترتیب می توانید کار هایی که موجب انجام ترید های خوبتان شده اند را هر روز تکرار کنید و از طرف دیگر از حالت ها و کار هایی که موجب ضرر شما می شوند دوری کنید.

در راه تجارت همواره بهترین منابع علمی بازار سرمایه در اختیار شماست

 

گردآوری : راه تجارت

برگرفته از وبسایت تریدزون

 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش