همه چیز درباره بازار نزدک

 

بازار نزدک

بازار نزدک: بازار Nasdaq مخفف انجمن ملی معامله‌گران اوراق بهادار الکترونیک دومین بازار بزرگ سهام و اوراق بهادار در جهان است که پس از بازار سهام نیویورک (NYSE) قرار دارد. این نام می‌تواند به Nasdaq Composite، شاخص بـازار طراحی شده برای دنبال کردن ترندهای عمومی نزدک هم اشاره داشته باشد. تمام تریدهای انجام‌شده در این بازار نه در یک مکان فیزیکی بین خریدار و فروشنده، بلکه به صورت الکترونیکی از طریق معامله‌گران صورت می‌گیرد. به طور کلی، بازار بورس نزدیک بیشتر از سایر بازارهای سرمایه، کسب و کارهای حوزه فناوری و رشدمحور را به خود جذب مي‌کند. اگر در بازارهای مختلف بورس جهانی فعالیت دارید، راه تجارت بعنوان منبعی برای دریافت بهترین کتابهای روز دنیا با ترجمه فارسی و دیگر کالاهای جانبی جذاب در کنار شماست

اگر شما به خرید و فروش سهام مشغول هستید، گزینه‌های بسیار زیادی برای معامله در این بازار در اختیار شما قرار دارد. در ادامه با هم می‌خوانیم Nasdaq چیست، نحوه کار با آن و مقایسه آن با بازار بورس نیویورک آشنا خواهید شد تا بتوانید انتخاب‌های هوشمندانه‌ای برای سرمایه‌گذاری داشته باشید. همچنین با نحوه ثبت نام در بازار نزدک و ساعت کاری بازار بورس نزدک در ایران آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب:

بازار نزدک چیست؟

Nasdaq چیست؟ برخلاف سایر بازارها، نزدک هیچ مکان فیزیکی برای معامله ندارد. تمام سهام‌ها به صورت الکترونیکی و از طریق شبکه‌ای خودکار از کامپیوترها خرید و فروش می‌شود و ماموریت نزدک (Nasdaq) هم از ابتدا همین بود. در سال ۱۹۷۱ نزدک اولین بازار بورس تمام الکترونیک در جهان بود.

بازار بورس نزدک برخی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های دارای سهام پرسود در جهان را به خود جذب کرده است. بسیاری از سهام‌های موجود در این بازار متعلق به کمپانی‌های نرم‌افزاری، کامپیوتری و اینترنت است، گرچه سایر صنایع هم در نزدیک به خرید و فروش سهام می‌پردازند. سهام‌های بزرگی که در نزدک معامله می‌شوند شامل سهام اپل، آمازون، مایکروسافت، فیسبوک، ژیلیاد ساینس، استارباکس، تسلا و اینتل است. به دلیل این که بازار بورس نزدک بیشتر کمپانی‌های دارای رشد زیاد را جذب می‌کند سهام‌های آن دارای نوسان بیشتری از سایر بازارهای سهام موجود دارند.

 

Nasdaq به عنوان دومین بازار بزرگ بورس جهان از نظر سرمایه بازار، امکان خرید و فروش سهام‌های لیست شده و سهام‌های خارج از بورس را فراهم می‌کند. نمادهای سهام در نزدک معمولا چهار تا پنج حرف دارند.

تاریخچه نزدک یک رکورد از اقدامات پیشگامانه این‌بازار را نشان می‌دهد. علاوه بر اینکه اولین بازار سهام با معاملات تمام الکترونیک است، اولین بازار سهامی است که دارای وب‌سایت بوده، اولین بازار سهام که سوابق را به صورت ابری ذخیره کرده و اولین بازاری که فناوری خود را به بقیه بازارهای سهام می‌فروشد.

در سال ۲۰۰۸، بازار بورس نزدک با OMX ABO، اپراتور بازارهای بورس محلی نوردیک و بالتیک در استکهلم ادغام شد. کمپانی جدید تحت نام Nasdaq OMX Group سرویس معامله در اوراق قرضه قابل معامله در بازار، محصولات ساختاریافته و کالا را هم ارائه می‌دهد. نزدیک سهام بیش از ۳۱۰۰ کمپانی را لیست کرده و بالاترین حجم معامله در بازار آمریکا را به خود اختصاص داده است. کمپانی‌هایی با ارزش ۱۹ تریلیون دلار در این بازار به خرید و فروش سهام خود مشغول هستند.

روش کار بازار بورس نزدک

حال که خواندیم Nasdaq چیست، باید بدانید که بازار بورس نزدک از همان ابتدا برای ارائه معاملات الکترونیک طراحی شد. در سال‌های بعد، این بازار دائما به تسهیل معاملات خارج از بورس (OTC) می‌پرداخت، تا حدی که نام نزدک مترادف با OTC شد و اغلب در رسانه‌ها و نشریات مربوط به بازارسرمایه، به آن بازار OTC هم می‌گفتند. این بازارها بعدها سیستم‌های خرید و فروش خودکار را اضافه کرده که می‌توانستند گزارش‌های ترید و حجم معاملات را ایجاد کنند بنابراین این بازار به اولین بازار بورسی تبدیل شد که معاملات آنلاین ارائه می‌داد. به عنوان یک بازار واسطه، تمام تریدهایی که سرمایه‌گذاران در بازارهای الکترونیک نزدیک انجام می‌دهند از طریق معامله‌گران که به آنها بازارگردان گفته می‌شود، صورت می‌گیرد.

ساعات کاری بازار نزدک در ایران

نزدک هم مانند بازاربورس نیویورک بین ساعت ۹:۳۰ صبح به وقت آمریکا (۱۸ به وقت ایران) تا ساعت ۱۶ به وقت آمریکا (۳۰ دقیقه بامداد به وقت ایران) باز است. البته Nasdaq ساعات پیش از بازار و پس از بازار را برای تریدرها در نظر گرفته است. ساعات پیش از بازار از ۴ صبح تا ۹:۳۰ صبح به وقت آمریکا و ساعات پس از بازار از ۴ تا ۸ بعدازظهر به وقت آمریکا است.

 

 

 

شرایط لیست شدن سهام در نزدک

برای این که یک سهام یا اوراق قرضه در بازار نزدک لیست شود، کمپانی باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • انطباق با شرایط لازم بر اساس شرایط مالی، نقدشوندگی و نظارت بر شرکت
  • ثبت‌شده در کمیسیون بورس و ارواق بهادار آمریکا (SEC)
  • داشتن حداقل سه بازارگردان
  • انطباق با سایر شرایط مطرح شده بر اساس اندازه کمپانی و حجم معاملات آن

پس از ارسال درخواست لیست شدن در بازار، بین چهار تا شش هفته طول می‌کشد تا لیست شدن کمپانی در بازار بورس نزدک تایید شود.

طبقه بندی کمپانی های لیست شده در نزدک

بر اساس شرایط لیست شدن در بازار بورس نزدک، سهام کمپانی در یکی از این سه دسته لیست خواهد شد:

  • بازار منتخب جهانی: این بازار متشکل از سهام کمپانی‌های آمریکایی و بین‌المللی است و بر اساس سرمایه بازار سنجیده می‌شود. کمپانی‌های لیست شده در این بخش باید با بالاترین استانداردهای نزدک مطابقت داشته باشند. لیست بازار جهانی سالانه توسط دپارتمان صلاحیت‌سنجی لیست‌های Nasdaq بازبینی می‌شود که در صورت واجد شرایط بودن به بازار منتخب جهانی منتقل می‌شوند.
  • بازار جهانی: بازار جهانی Nasdaq شامل سهام کمپانی‌های لیست‌شده در آمریکا و سایر کشورهای جهان است. این بازار دارای سرمایه متوسط است.
  • بازار سرمایه: این بازار که زمانی «سرمایه اندک» نامیده می‌شد، فهرست طولانی از کمپانی‌هایی با سرمایه بازار کوچک است.

مقایسه بازارهای سهام نزدک و نیویورک

بازار بورس نزدک و بازار سهام نیویورک بخش زیادی از معاملات سهام در ایالات متحده آمریکا را به خود اختصاص می‌دهد. اما این دو بازار تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.در اینجا خواندیم بازار نزدک چیست اما چه تفاوتی با بازار سهام نیویورک دارد؟

 

 

بازار نزدک

  • سیستم معامله تمام الکترونیک
  • معامله توسط معامله‌گران نه به صورت مستقیم
  • بازار کوچک‌تر با محوریت کمپانی‌های حوزه فناوری
  • نوسان بیشتر، تمرکز بر رشد

بازار بورس نیویورک

  • انجام معامله به صورت الکترونیک و در مکان فیزیکی
  • تسهیل بازار مزایده و معاملات مستقیم
  • بازار بزرگ و گسترده
  • نوسان کمتر

عملکرد بازار سهام نزدک

به دلیل این که بازار بورس نزدک بیشتر از سهام کمپانی‌های حوزه فناوری تشکیل شده است، عملکرد کلی آن در ربع قرن گذشته بسیار قدرتمند بوده است. از تاریخ جولای ۲۰۲۰، شاخص نزدک – ۱۰۰ که شامل صد سهام برتر در این بـازار است، سود ۱۱۸ درصدی پنج ساله و سود ۴۲۶ درصد پنج ساله را گزارش داده است. همچنین، شاخص Composite سود ۱۰۰ درصد پنج ساله و سود ۳۴۳ درصدی ۱۰ را گزارش کرده است.

ثبت نام در بازار نزدک

حال که دانستیم Nasdaq چیست (بازار نزدک چیست)، برای ثبت نام در بازار نزدک باید مراحل آن را بدانید. ثبت نام در بازار بورس نزدک مراحلی به شرح زیر دارد:

۱. پیش از هرچیز یک بروکر یا کارگزار خوب پیدا کنید. این نکته را هم باید بدانید که کارگزار و بروکر آنلاینی که انتخاب می‌کنید به شما اجازه سرمایه گذاری در نزدک را بدهد؛ چرا که ممکن است برخی از این بروکرها به همه متقاضیان اجازه ثبت نام و سرمایه‌گذاری را نمی‌دهند. همچنین به نرخ آن‌ها نیز توجه کنید. برخی از بروکرها ممکن است هزینه بالاتری نسبت به بقیه داشته باشند.

۲. پس از یافتن یک بروکر آنلاین مناسب، باید یک حساب کاربری ایجاد کنید. معمولا این افتتاح حساب بسیار آسان و تنها با یک آدرس ایمیل است اما ممکن است برخی کارگزاری‌ها این ایجاد حساب و احراز هویت چندین روز به طول انجامد.

۳. برای ثبت نام در نزدک و شروع سرمایه‌گذاری از طریق بروکری که انتخاب کرده‌اید، باید حساب بروکر خود را به میزان مورد نیاز شارژ کنید.

۴. برای شروع سرمایه‌گذاری، در سایت بروکر خود سهام نزدک Nasdaq را جستجو کنید. تعداد سهام نزدک که قصد خریداری آن را دارید مشخص کرده و در نهایت روی دکمه خرید کلیک کنید تا این خرید انجام شود.

و در پایان بدانید همیشه معامله در بازار های مالی همواره با ریسک همراه است و باید مدیریت سرمایه و ریسک را در نظر بگیرید برای آگاهی از این علم و ارائه بهترین منابع آموزشی فروشگاه آنلاین راه تجارت در کنار شماست .

گردآوری : راه تجارت

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش