آشنایی با مفاهیم اولیه در فارکس قسمت اول

 

چگونه با معامله کردن در بازار فارکس مي توان کسب درآمد کرد ؟

اول بیاموزید بعد معامله کنید . در راه تجارت بهترین و بروز ترین منابع علمی حوزه بازار سرمایه در اختیار شماست

در بازار فارکس شما خريد و فروش ارز مي کنيد . سيستم معامله با بازار بورس فرقي نمي کند . اگر شما تجربه اي از اين بازارها داريد ، اين مطلب را به راحتي خواهيد فهميد.

 هدف معامله گران در بازار فارکس اين است که يک ارز را با ارز ديگر مبادله کنند با اميد به اينکه قيمت ارزي گرفته اند در مقابل ارزي که داده اند بالا برود.

نرخ تبادل  ( exchange rate ) نشان دهنده نسبت ارزش يک ارز به ارز ديگر است . براي مثال  نرخ تبادل  USD/CHF تعيين مي کند که شما با يک فرانک سويس چند دلارآمريکا  مي توانيد بخريد . يا اينکه چه مقدار فرانک سويس لازم داريد تا يک دلار آمريکا بخريد .

   چگونه بايد مظنه فارکس را بخوانيم

 قيمتها هميشه به صورت جفت مي آيند . مثل  GBP/USD يا  USD/JPY . علت اينکه مظنه قيمتها به صورت جفت داده مي شود اين است که در هر معامله در فارکس شما به طور همزمان يک ارز را مي خريد و ارز مقابل آن را مي فروشيد . در اينجا مثالهايي از نرخ تبادل پوند انگليس و دلار آمريکا بيان مي کنيم .

 GBP/USD=1.7500

اولين ارز به عنوان ارز پايه ( در اين مثال پوند انگلستان ) و ارز دوم ( در اين مثال دلار آمريکا ) به عنوان ارز مقابل  ( counter or quote) شناخته مي شوند .

 در موقع خريد نرخ تبادل به شما مي گويد که چه مقداري ازواحد ارز مقابل بايد بدهيد تا يک واحد ارز پايه بخريد .در مثال بالا شما بايد 1.7500 دلار آمريکا بپردازيد  تا يک پوند انگليس بخريد .

موقع فروش نرخ تبادل به شما مي گويد که درازاي فروش ارز پايه ، چه مقدار از ارز مقابل دريافت مي کنيد . در اين مثال شما با فروش 1 پوند 1.7500 دلار آمريکا دريافت مي کنيد .

 ارز پايه " پايه " خريد يا فروش است . اگر شما  EUR/USD مي خريد ، در واقع مثل اين است که شما ارز پايه را مي خريد و همزمان ارز مقابل را مي فروشيد .

اگر فکر مي کنيد که ارز پايه در مقابل ارز مقابل بالا مي رود ، جفت ارز را مي خريد و اگر فکر مي کنيد که ارز پايه در مقابل ارز مقابل پايين مي آيد ، جفت ارز را مي فروشيد .

مفهوم  Long / Short

   اول بايد تعيين کنيد که مي خواهيد بخريد يا بفروشيد .

 اگر شما مي خواهيد بخريد ( که در واقع به معني خريد ارز پايه و فروش ارز مقابل است . ) ، پس انتظار داريد که ارز پايه بالا برود و در نهايت به قيمت بالاتري آن را بفروشيد . در بين معامله گران اين امر به  “ long position” مصطلح است . فقط به خاطر بسپاريد که :  long = buy ( خريد )

 اگر مي خواهيد بفروشيد ( که در واقع به معني فروش ارز پايه و خريد ارز مقابل است ) شما انتظار داريد که ارز پايه سقوط کند تا شما در قيمت پايين تري آن را بخريد . در بين معامله گران اين امر به  “ short position”  مصطلح است . فقط به خاطر داشته باشيد که :  short=sell ( فروش )

اسپرد bid/ask   ( bid/ask spread )

 تمام مظنه هاي فارکس دو قيمتي هستند . قيمت  bid و قيمت ask . قيمت  bid پايين تر از قيمت  askاست .

 قيمتbid   قيمتي است که در ان بازار ارز پايه را در مقابل ارز مقابل مي خرد .  اين بدان معني است که شما در اين قيمت مي فروشيد .

قيمت  ask قيمتي است که در ان بازار ارز پايه را در مقابل ارز مقابل مي فروشد.  اين بدان معني است که شما در اين قيمت مي خريد .

 تفاوت بين قيمت  bid و  ask را اسپرد مي گويند .

بياييد نگاهي به يک مثال در اين مورد بيندازيم .

در اين مظنه قيمت ، قيمت  bid برابر 1.7445 و قيمت   ask برابر  1.7449 است . اگر شما بخواهيد  GBP را بفروشيد تنها روي  “ Sell “ کليلک مي کنيد و در نرخ تبادل 1.7445 پوند مي فروشيد . ولي اگر بخواهيد پوند بخريد بايد آن را در نرخ تبادل   1.7449 بخريد .

در مثالهاي بعدي قصد داريم به موارد استفاده تحليل فانديمنتال براي کمک به ما که کدام ارز را بخريم يا بفروشيم ، مي پردازيم .اگر هميشه سر کلاسهاي اقتصاد خواب بوديد يا اينکه از آنها  فراري بوديد ، نگران نباشيد . ما در درس بعدي تحليل فانديمنتال را پوشش مي دهيم .فعلا سعي کنيد که نشان دهيد مي دانيد ماجرا چيست .

مثالهايي از تحليل بنيادين  ( Fundamental )

    EUR/USD

 در اين مثال يورو ارز پايه است و بنابراين " پايه " خريد يا فروش محسوب مي شود .

اگر فکر مي کنيد که اقتصاد آمريکا در حال ضعيف شدن است که اين امر دلار را ضعيف مي کند ، شما بايد سفارش خريد  EUR/USD  را بدهيد . با اين کار شما يورو مي خريد . به اميد اينکه يورو در مقابل دلار آمريکا رشد خواهد کرد .

اگر فکر مي کنيد که اقتصاد آمريکا در حال رشد است که اين امر دلار را تقويت مي کند ، شما بايد سفارش فروش  EUR/USD  را بدهيد . با اين کار شما يورو مي فروشيد . به اميد اينکه يورو در مقابل دلار آمريکا سقوط خواهد کرد .

USD/JPY

در اين مثال دلار آمريکا  ارز پايه است و بنابراين " پايه " خريد يا فروش محسوب مي شود .

اگر فکر مي کنيد که دولت ژاپن به منظور افزايش صادرات خود درحال تضعيف ين است ، شما بايد سفارش خريد  USD/JPY   را بدهيد . با اين کار شما دلارآمريکا مي خريد . به اميد اينکه دلارآمريکا در مقابل ين ژاپن رشد خواهد کرد .

 اگر شما اعتقاد داريد که سرمايه گزاران ژاپني در حال خارج کردن سرمايه هاي خود از بازارهاي مالي آمريکا و تبديل دلارهاي خود به ين ژاپن هستند ، اين کار دلار آمريکا را تضعيف خواهد کرد و بنابراين شما بايد سفارش فروش  USD/JPY بدهيد .  چرا که انتظار داريد دلار آمريکا در مقابل ين ژاپن سقوط کند .

 GBP/USD

 در اين مثال پوند انگلستان  ارز پايه است و بنابراين " پايه " خريد يا فروش محسوب مي شود .

 اگر فکر مي کنيد که اقتصاد انگلستان از آمريکا بهتر عمل مي کند و رشد اقتصادي انگلستان بيشتر است ، شما بايد سفارش خريد  GBP/USD را بدهيد .  با اين عمل شما پوند مي خريد به اميد اينکه در مقابل دلار آمريکا رشد کند .

اگر فکر مي کنيد اقتصاد انگلستان در حال کند شدن است در حاليکه اقتصاد آمريکا مثل يک گاو قوي است ، سفارش فروش  GBP/USD را مي دهيد .  چرا که انتظارداريد پوند انگليس در مقابل دلار آمريکا سقوط کند .

USD/CHF

 در اين مثال دلار آمريکا ارز پايه است پس خريد و فروش بر " پايه " آن انجام مي شود .

 اگر فکر مي کنيد که در حال حاضر فرانک سويس بالاتر از قيمت واقعي اش برآورد شده ، سفارش خريد  USD/CHF مي دهيد .با اين کار شما دلار آمريکا مي خريد به اميد اينکه در مقابل فرانک سويس رشد خواهد کرد .

اگر معتقديد که بازار مسکن اآمريکا مانند حبابي مي ترکد واين به آينده اقتصاد آمريکا صدمه مي زند و در نتيجه دلار را ضعيف خواهد کرد ، در نتيجه شما سفارش  فروش  USD/CHF را مي دهيد .با اين کار شما دلار آمريکا را مي فروشيد با اين انتظار که ارزش آن در مقابل فرانک سويس سقوط خواهد کرد .

 من پول کافي براي خريد 10،000 يورو را ندارم . آيا هنوز مي توانم معامله کنم ؟

شما مي توانيد با پرداخت وجه الضمان به معامله بپردازيد که به آن معامله با وثيقه  ( Margin Trading ) مي گويند . د راين نوع معاملات ، انجام معامله با قرض کردن سرمايه صورت مي گيرد . در اينجاست که شما با داشتن تنها 500 يا هزار دلار مي توانيد به معاملات 10،000 تا 100،000 دلاري بپردازيد .

 معامله با وجه الضمان يا مارجين تريدينگ در بازار فارکس  با واحد لات    “ lots “ سنجيده مي شوند . در درس بعدي مفصلا به اين موضوع خواهيم پرداخت .فعلا " لات " را حداقل مبلغي درنظر بگيريد که بايد بخريد . وقتي شما به يک سوپر مي رويد نمي توانيد يک تخم مرغ بخريد بلکه آن را بايد با واحد ان مثلا شانه 12 تايي ، 24 تايي يا  " لات " هاي 12 بخريد .

 در بازار فارکس خيلي مسخره است که بخواهيد 1 دلار يورو بخريد يا بفروشيد . " لات " ها معمولا با توجه به نوع حسابتان به صورت 10،000 $ يا 100،000 $ هستند .

براي مثال :

·         فکر مي کنيد که سيگنالهاي بازار حکايت از صعود پوند انگلستان در مقابل دلارآمريکا دارند .

·         شما يک لات ( 100،000 $ ) حساب خريد با وجه الضمان ( مارجين ) %1 و در قيمت 1.5000  باز ميکنيد و منتظر بالارفتن نرخ تبادل  مي شويد . اين بدان معناست که شما با 1،000 $ حساب وارد معامله خريد 100،000 $ پوند انگلستان شده ايد .

·         پيش بيني شما درست از آب در مي آيد وشما موقعيت خود را در نرخ تبادل 1.5050 مي بنديد . شما پنجاه پيپ  (Pip) يا در حدود 500 $ سود کرديد .( يک پيپ برابراست با کوچکترين تغييرقيمتدرنرخ يک ارز.) تا حالا که 50% پولي که داشتيد سود کرديد .

 

عمليات شما

GBP

USD

پولي که داريد

خريد 100،000 پوند در جاييکه نرخ تبادل  GBP/USD برابر 1.5000 است .

+100,000

-150,000

$1,000

در چشم به هم زدني نرخ تبادل  GBP/USD به 1.5050 مي رسد و شما مي فروشيد .

-100,000

+150,500**

$1,500

شما 500 دلار سود مي کنيد .

0

+500

 

وقتي معامله خود را مي بنديد ، وجه الضمان با احتساب سود يا ضرري که کرده ايد به شما پس داده مي شود . پس سود يا ضرر شما با حسابتان جمع مي شود . در مورد مارجين يا وجه الضمان در درس هاي بعدي عميق تر صحبت خواهيم کرد . اميدواريم که در حد مقدماتي با آن آشنا شده  با شيد. 

رول اور  (Rollover) چيست ؟

 شما بايد براي موقعيتهايي که در غير ساعات کاري کارگزار خود ( معمولا 5 بعدازظهر به وقت اروپا ) داريد ، با توجه به نوع موقعيت  و مقدار پولي که در حسابتان داريد ، بهره بدهيد يا بگيريد . اگر تمايل به دريافت يا پرداخت بهره نداريد ، حواستان باشد که موقعيتهاي خود را قبل از ساعت 5 بعدازظهر به وفت اروپا ببنديد .

  از آنجاييکه هر معامله ارز با ارز مستلزم اين است که با قرض کردن يک ارز ، ارز ديگري را بخريم ، بهره رول اور جزيي ار بازار فارکس است . بهره با ارزي که قرض گرفته مي شود ، پرداخت مي شود وبا ارزي که خريده شده دريافت مي گردد . اگر  بهره ارزي که مشتري مي خرد از بهره ارزي که قرض گرفته است بيشتر باشد ، تفاوت خالص مثبت است . ( مثل  USD/JPY) و مشتري  مقداري پول از اين طريق بدست مي آورد .

از کارگزار خود در مورد جزئيات مربوط به رول اور سوال کنيد .

 در زير نموداري است که نرخ بهره مربط به چند ارز مهم را در تاريخ 07/19/03 نشان مي دهد

معامله کردن به صورت مجازي يا  دمو  (Demo Trading )

 شما مي توانيد با بيشتر کارگزارهاي فارکس يک حساب دمو باز کنيد .  اين حساب تمام امکانات يک حساب واقعي را دارد . اما چرا رايگان است ؟ زيرا کارگزاران مي خواهند شما خم و چم سکوي معاملاتي  ( trading platform ) و اوقات خوب و بدون ريسکي را بگذرانيد و بعد عاشق شان شويد و با انها يک حساب واقعي باز کنيد . حسابهاي دمو به شما اين امکان را مي دهند که بازار فارکس را ياد بگيريد و مهارتهاي معاملاتي خود را بدون هيچ ريسکي محک بزنيد .

 شما حتما بايد حداقل دوماه با يک حساب دمو کارکنيد ، قبل از اينکه حتي فکر حساب واقعي به مغزتان خطور کند

 دوباره تکرار مي کنم . شما حتما بايد حداقل دوماه با يک حساب دمو کارکنيد ، قبل از اينکه حتي فکر حساب واقعي به مغزتان خطور کند .

     بيانيه " پولت را هدر نده "

دست خود را روي سينه تان بگذاريد و بگوييد  ...

" من قبل از باز کردن يک حساب واقعي حداقل دوماه با يک حساب دمو کار مي کنم ."

حال پيشاني خود را با انگشت سبابه خود لمس کنيد و بگوييد ...

" من يک تريدر باهوش و صبور فارکس هستم . "

   ابزارکارتان و محدوديتهان را بشناسيد

در اينجا مي خواهيم کمي حساب کتاب کنيم . به احتمال زياد لغات  “ pips” پيپ و  “ lots”  لات به گوشتان خورده است . در اينجا مي خواهيم توضح بدهيم که اينها چه هستند و چگونه محاسبه مي شوند .

رو ي اين اطلاعات وقت زيادي صرف کنيد ، چرا که دانش هاي اساسي ورود به بازار فارکس هستند . تا زمانيکه با ارزش پيپ ها و نحوه محاسبه سود وضرر آشنا نشده ايد ، حتي فکر ورود به بازار فارکس را نکنيد .

ادامه دارد ...

گردآوری : راه تجارت

  tradesway.ir@

 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش